Peter Koelewijn Official website

Produkties en/of songs voor Babe
<< Terug naar het overzicht | Klik op een afbeelding voor een vergroting

hoes titel jaar P=Producer
A=Auteur
label hitparade
Babe 1979 P/A Philips 6423332 33
LPDe eerste LP van Babe, grotendeels bestaande uit singles en de B kanten daar van. Bijna alle nummers werden gearrangeerd door Jan Rietman en opgenomen in de Wisseloord Studio met als technicus Janfred Arendsen.
(Never listen to a) Bouzouki player
Break away
1979 P/A Philips 6012924 15

(Never listen to a) Bouzouki player
Break away
1979 P/A Philips 6012924  
Duitse release
(Never listen to a) Bouzouki player
Break away
1979 P/A Victor VIPX 2808  
Japanse release
Please me, please do
The King is back
1979 P/A Philips 6012894 21
Eerste single en hit van de door Peter Koelewijn samengestelde “meiden groep”. Met Gemma van Eck als leadzangeres, Rita van Rooij en Monique Hagemeyer. Pikant detail: Phonogram had al Luv van Hans van Hemert. Babe was in het begin een blauwdruk van Luv en er dreigde een conflict. Maar toen Van Hemert na luisteren zei “geen enkele overeenkomst te zien” (!) met zijn groep, kreeg Peter groen licht. Vaste fotograaf voor de hoezen werd Joop van Tellingen, de bekendste Nederlandse paparazzo. Joop overleed op 13 september 2012. De eerste reeks platen werden gearrangeerd door Jan Rietman en opgenomen in de Wisseloord Studio´s met technicus Janfred Arendsen. Ludo Voeten, die even later met Peter het Rocket Management begint, wordt manager.
Please me, please do
The King is back
1979 P/A Philips 6012894  
Duitse release
Please me, please do
The King is back
1979 P/A Philips 6012894  
Franse release
Wonderboy
Billy the kid
1979 P/A Philips 6012941 Tip
Het heeft weinig gescheeld of Babe was al heel snel ter ziele gegaan. Gemma van Eck’s vader was bankdirekteur, een gewone en aardige man, maar haar moeder vond zichzelf, laten we zeggen, nogal bijzonder. En hetzelfde dacht zij van haar dochter. Zij kocht haar kleren daarom in de “betere”winkels in Den Haag en daar was niets mis mee. Maar het ging wel bijna mis toen moeder Van Eck besloot mee te gaan toen de drie Babes voor de eerste keer bühne kleding gingen kopen. Zij ging meteen naar “haar”winkels en dat was niet direkt de omgeving waar je leuke vlotte spullen kon kopen voor een meidengroep. Peter Koelewijn had voor alle zekerheid zijn secretaresse Tineke, die halverwege de twintig was, meegestuurd om de meisjes bij te staan. De secretaresse belde haar baas op en vertelde hem dat er gauw iets moest gebeuren want er dreigde revolutie in de groep. “Dat die moeder ons meesleept naar allerlei mondaine zaken gaat al ver maar zo juist zei ze tegen een verkoopster dat iets leuks werd gezocht voor “Gemma en de danseresjes”. Die andere twee zijn laaiend en Gemma vindt dat allemaal maar heel gewoon”. Peter zorgde er snel voor dat ma zich niet meer met de groep bemoeide en wist het trio weer in rustig vaarwater te loodsen. Maar de uitdrukking “Gemma en de danseresjes”gebruikte hij later wel eens als grap.
Wonderboy
Billy the kid
1979 P/A Philips 6012941  
Duitse release
(Never listen to a) Bouzouki player
Break away
1980 P/A MS 386 B  
Australische release
The drunken sailor
The Spanish Shuffle
1980 P/A Philips 6017069 15
Is een oud Iers zeemansliedje, bewerkt door Peter Koelewijn. Margot v.d. Ven (vrouw van arrangeur John v.d. Ven ) neemt de plaats in van Monique Hagemeyer. De groep doet mee aan een groot songfestival in Korea, gaat naar de Nederlandse militairen in Libanon en maakt een toer door Indonesië en verschijnt in TV shows in Oost-Duitsland en Polen.
The drunken sailor
The Spanish Shuffle
1980 P/A Strand 6.12815  
Duitse release
The drunken sailor
The Spanish Shuffle
1980 P/A Dinosaur 6425332  
Zuid-Afrikaanse release
The kiss (viva los Hombres)
Tigers play too rough for you
1980 P/A TTR Wean 18349 13
Door deze plaat is de Paradeplaat van omroep de TROS een tijdje afgeschaft. De Paradeplaat werd gekozen door de TROS disc-jockeys en werd die week op donderdag elk uur gedraaid.

Zo’n schijf werd meestal een hit. Peter Koelewijn nam met Babe The Kiss op voor TTR, de produktiefirma van Ruud Wijnands, de Duitser Rolf Baierle en producer Bart van der Laar.

Van der Laar was een flamboyante man, die van de mooie en lekkere dingen van het leven hield, op grote voet leefde en die loslippig en zakelijk omstreden was. Hij ging wel eens uit eten met DJ’s, verwende ze en dat hield de geruchten in stand dat hij op zo’n manier extra aandacht van die radiomakers kreeg voor de platen waarbij hij belang had. In de week dat de nieuwe Babe single werd gereleased, ging hij een avondje uit met TROS DJ en voorman Hugo van Gelderen. Een dag later werd The Kiss de nieuwe Paradeplaat.

Er zou weinig aan de hand zijn geweest als Bart niet die dag had rond gebazuind dat hij zeker wist wat de nieuwe Paradeplaat zou worden “want dat heb ik gisteren met Hugo geregeld”. Een of twee andere DJ’s van de TROS maakten daarover een hoop stennis bij de TROS leiding en die besloot om de Plaat af te schaffen om in de toekomst van verdachte praktijken af te zijn. Met de hoofdpersonen in deze affaire is het triest afgelopen. Bart van der Laar werd niet lang daarna vermoord en Hugo stierf jaren later aan een hartaanval.

TTR heeft niet lang bestaan. Hoewel het bedrijf voortvarend startte met kapitaal van o.a. Platengigant WEA, werd de kraan al snel dicht gedraaid door de exorbitante uitgaven van vooral Van der Laar. Rolf Baierle, die ook een hoop geld in het bedrijfje had gestoken, zag de bui aankomen en kwam op een nacht met een vrachtwagen om alles wat los en vast zat mee te nemen. Hoewel TTR al failliet was, stuurde Ruud Wijnands alle artiesten en goede relaties een grote bos bloemen met een kaartje waarop hij zijn spijt betuigde wat de betreft de ondergangt van TTR. “Maar we zien elkaar ongetwijfeld in de showbusiness weer terug”, eindigde hij opgewekt. Toen Peter Koelewijn zijn bloemen kreeg, realiseerde hij zich dat de bloemist zéker niet wist dat hij óók meteen bij de schuldeisers van TTR zou behoren…
Oh la la, I´m falling
L.O.V.E.
1980 P/A Philips 6017039 21

L.O.V.E.
Oh lala, I´m falling
1980 P/A Victor VIPX 1505  
Japanse release
My Malaysia
Billy Joe
1980 P/A TTR 18.404 22
Toen Peter Koelewijn deze song schreef wilde hij daarin een paar Maleise woorden verwerken . Hij belde daarom met de ambassade van Maleisië en vroeg aan een medewerker daar om hem met wat woorden te helpen. Zo kwam hij aan ö.a. “Tsjintaku”, “Slamat tingal” en “Kukaseh ku”.

Vol verwachting stuurde hij de single later naar een platenmaatschappij in Maleisië, want misschien wilden ze daar die plaat óók wel uitbrengen. Hij kreeg een kort en beleefd briefje terug. Ze begrepen niet waarom er van die vreemde woorden in het liedje voorkwamen en hadden géén idee waarover het ging…
Blitzers 1981 P/A WEA 58409  
LP
Mister Blitzer
Kicks after six
1981 P/A TTR 18.482 22

Tick-a-thumbs my heart
Watch out for the big jump
1981 P/A TTR 18.811 16
Enige Babe titel die geschreven en geproduceerd is door Hans van Hemert omdat Koelewijn vond dat verandering noodzakelijk was. Die verandering was niet wat men er van verwachtte dus nam Peter het roer weer over.
I´m a rocking machine
Victory
1981 P/A TTR 18.895 19

Please me, please do
The drunken sailor
1981 P/A Victor VIPX 1556  
Japanse release
Together in love again
S.O.S., throw me a line
1982 P/A Carrere CA 13023 13
Hierin zijn duidelijk de invloeden van Koelewijn´s grote voorbeeld, producer Phil Spector, te horen. Al eerder waren die invloeden al duidelijk in Bonnie St. Claire´s “Mańana, mańana” te horen. “Together in love again” wordt door DJ Frits Spits “de beste Nederlandse produktie van het jaar” genoemd.
Together in love again
S.O.S., throw me a line
1982 P/A Carrere 13023  
Franse release
Indian Habits
One touch too much
1982 P/A Carrere 49942 20
Gemma van Eck wil een solo-carričre beginnen en wordt opgevolgd door Marga Bult. Tegelijk komt Babe onder contract bij het Franse label Carrere.
Indian Habits (Hooka Heya)
One touch too much
1982 P/A Polydor 2040357  
Duitse release

Willem van den Essenburg attendeerde Peter Koelewijn in begin 2014 op het bestaan van deze Duitse release.
Boomerang
S.O.S. (Throw me a line)
1982 P/A COOK CPB 90001  
Spaanse releaseDe Nederlandse artiest Peter Cook, die begin jaren zeventig grote hits scoorde als de helft van het duo Greenfield & Cook (“Only lies”, “Don´t turn me loose”, “Easy boy” enz.), verhuisde later naar Spanje om daar een eigen platenmaatschappij te beginnen onder de naam: Cook records. Hij bleef echter de muziekbusiness in Nederland volgen en in 1982 belde hij Peter Koelewijn met de vraag of hij de Babe track “Boomerang”, dat op een eerdere LP van het trio stond, mocht uitbrengen. Peter zong de titel opnieuw in met Marga (de stem van Gemma stond nog op de originele) en stuurde de band naar Spanje. Onbekend is of de plaat daar iets heeft gedaan.
Shop around
Boomerang
1983 P/A WEA 249647-7 22

Explosive
Shocking
1983 P/A CNR 141989 35

Wanna do (what mamma said)
Again and again
1984 P/A WEA 249410-7  
Omstreeks 1984 kwam de LP Shop around uit met daarop o.a. bovengenoemde titels. Marga en Peter wilden graag “Again and again” als single uitgebracht zien, maar de promotie mensen van platenmaatschappij WEA zagen het anders: “Wanna do” werd de single. zij vonden n.l. dat “Again and again” teveel de sfeer had van de vorige singles “Together in love again” en “Explosive”. Peter schreef de songs, Piet Souer arrangeerde “Wanna do” en Hans Hollestelle “Again and again”. De opnamen waren in de Wisseloord Studio´s en technicus Ronald Prent nam de eerste titel op, Janfred Arendsen de tweede.
Dolly the doll
Last kiss, first tears
1984 P/A WEA 249506-7 14
Peter wilde een swingende plaat maken met echte rock and roll invloeden. Hij was altijd al een fan geweest van het “pumping piano”geluid van Jerry Lee Lewis en de stuwende stringbass sound op platen van Elvis (“That’s alright mamma”) en Bill Haley (“Rock around the clock”). Met arrangeur/pianist Jan Rietman en bassist Jan Hollestelle bereikte hij precies wat hij wilde hebben op Babe’s “Dolly the Doll”. Marga Bult’s stem paste daar perfect bij.
Tommy is a winner
Butter and cheese
1984 P/A EMI 1271477 Tip

Minnie the Moocher
Daddy was a rocker
1984 P/A EMI 1271784 Tip
Minnie the Moocher, het beroemde Galway/Mills/Gaskil liedje uit de onvergetelijke Blues Brothers film, stond al een hele tijd op het verlanglijstje van Peter Koelewijn. Maar het nummer is een echte live song. Daarom besloot Peter het op te nemen op een locatie waar zich een paar duizend mensen bevonden. Dat was in de grote feesttent in Echtenerburg, op 21 september 1984
Shop around 1984 P/A WEA 24.0261-1  

Album
Platenmaatschappij WEA bracht dit album uit in 1984.
Vreemd is dat "Last kiss, first tears" er op staat (B kant van "Dolly the doll") maar de grote hit "Dolly the doll" zélf niet. De LP werd zowel in Nederland als in België uitgebracht.

Hot Shot
The garden party
1985 P/A EMI 127263-7  
Babe verhuisde van platenmaatschappij WEA naar EMI. De koek begon een beetje op te raken maar Peter Koelewijn wilde nog een keer bewijzen dat met de groep nog best een hit te maken was. De mensen van EMI geloofden daar ook in. Samen met technicus Albert Boekholt nam Peter de Koelewijn liedjes “Hot shot” en “The garden party” op. Het werd helaas geen succes.
Tell him
I got you under my skin
1985 P EMI 127311-7 Tip
Peter Koelewijn zocht naar een oorzaak van het falen van de laatste singles van “zijn” groep. Hij meende dat het aan hemzelf als songwriter kon liggen en besloot, als laatste krachtsinspanning, een cover op te nemen. De oude hit van The Exciters, “Tell him” leek hem wel wat. Hij schreef zelf de B-kant “I got you under my skin”. De plaat haalde nog wel een tipparade notering, maar de fut was er uit. De groep besloot als vrienden uit elkaar te gaan.Peter nam later met Marga nog een paar solo singles op, waaronder het songfestival liedje “Rechtop in de wind” (zie Marcha). “Tell him” was de laatste single van Babe. Een succesvolle meidengroep hield hiermee op te bestaan. Margot ging zich volledig wijden aan haar dansschool en fitnessclub, Rita wilde volledig uit de showbusiness stappen en ging later een tijdje werken bij Artsen zonder Grenzen. Marga maakt nu deel uit van The Dutch Diva´s, samen met McNeal en Sandra Reemer.
Een tied van komen, een tied van goan
De boeren-kerls hier
1983 P/A WEA 24 9495 7  
Wilde Wieven, De

Marga Bult kwam uit het oosten van het land, zij woonde in de buurt van Oldenzaal. Zij sprak perfect het dialect van de streek en af en toe verviel ze daarin. Dat bracht Peter op het idee om voor de grap een liedje te schrijven in dat dialect en dat dan op te nemen met Babe, uiteraard wat de groep betreft onder een andere naam. Dat werd met algemene stemmen “De wilde wieven”. De meiden zagen er wel de lol van in. Koelewijn schreef in beschaafd Nederlands de tekst “Er is een tijd van komen en een tijd van gaan (en de tijd van gaan is nu gekomen)” en Marga “vertaalde” dat. Zij bracht Margot en Rita de uitspraak bij. Ze zongen het liedje op de televisie, samen met Normaal. Het werd een dolle boel. Maar Babe wilde het verder bij dat éne grapje houden.
Never listen to an Bouzouki player 2001 P/A Rotation 586177  
Album
In de serie “Hollands Glorie” 2003 P/A CNR 22 209262  

Album

Terug naar boven

[ Home | Nieuws | Biografie | Discografie | Media | Awards | Songteksten | Fotoalbum | Video | Service | Contact ]

© | Colofon | Gebruiksvoorwaarden