Peter Koelewijn Official website

Produkties en/of songs voor Lisa del Bo
<< Terug naar het overzicht | Klik op een afbeelding voor een vergroting

hoes titel jaar P=Producer
A=Auteur
label hitparade
Eenzaam zonder jou
Nee, dat doen we niet
1998 P Columbia 28-665452  
Met Bart Kaëll

Voor de CD “Dag en Nacht” van Bart Kaëll wilde Peter Koelewijn graag de Will Tura composities “Ik ben zo eenzaam zonder jou” en “Het kan niet zijn” opnemen. Maar hij hoorde die twee songs dan wel als één liedje. En het moest met een reggae ritme gearrangeerd worden. Dat laatste lukte Hans Hollestelle heel goed, de tape werd in de Fendal Sound Studio opgenomen en de backing vocals werden gedaan door Humphrey Campbell en zijn broers.

aangezien Peter Bart wist te overtuigen het als duet te brengen, stelde de Nederlandse producer Ruth Jacott voor, de vriendin van Humphrey. Maar zij haakte later toch nog af en uiteindelijk nam Koelewijn het op met Bart en de Nederlandse zangeres Glennis Grace. Ter plekke bracht Peter nog wat veranderingen aan in de tekst van “Het kan niet zijn” en veranderde het in “Het kan niet zo zijn” omdat dat volgens hem Nederlandser klonk. “En we willen ook platen verkopen buiten België, als het kan”, motiveerde hij die veranderingen.

Iedereen was het er over eens dat “Ik ben zo eenzaam zonder jou” hitpotentie had, dus dat de track als single uitgebracht moest worden. Piet Roelen, de manager van Bart Kaëll, zag de combinatie met Glennis Grace niet zo zitten omdat hij voorzag dat het Belgische-Nederlandse duo niet zo gemakkelijk voor promotie doeleinden bij elkaar te halen was. Hij stelde voor de Glennis te vervangen door Lisa del Bo, waarvan hij óók de manager was. Peter kende Lisa niet, maar kwam er in de studio achter dat hij met een heel gedreven en professionele zangeres te maken had. De plaat werd een behoorlijk succes.

Will Tura vertelde Peter later dat hij zeer verguld was met de reggae versie van zijn liedjes.
Best of the sixties 1999 P/A Polydor 547629  
goud
Manager Piet Roelen (Helmut Lotti) vroeg Koelewijn met de bekende Belgische zangeres een CD te maken met, zoals hij zei: “liedjes uit mijn jeugd die ik allemaal kon meezingen”. De meeste songs ook in de originele taal, een soort Arbeidsvitaminen, maar dan gezongen door één artiest. Een gedurfd plan. Met arrangeur Hans Hollestelle heeft Peter in de Fendal Sound Studio´s drie CD´s opgenomen: naast “Best of the sixties” ook nog “Best of the fifties” en “Best of the fourties”. Eén maal platina en twee maal goud was het resultaat. De CD´s zijn ook met succes in Duitsland uitgebracht.
Best of the fifties 2000 P/A Polydor 543741  
platina/goud
Best of the fourties 2001 P/A Polydor 014072  
Peter Koelewijn kent veel Belgische artiesten en werkte met diverse van hen. Heel typisch vond hij altijd de spastische toeren die door sommige uitgehaald werden en worden bij het onderwerp homo-sexualiteit. Terwijl in Nederland al heel lang homo artiesten voor hun sexuele voorkeur uitkomen (Robert Long, Gerard Joling, André van Duin, Matilde Santing, Jos Brink, Ronnie Tober, Frédérique Spigt, Paul de Leeuw enz.) en met hun partner in het openbaar verschijnen, blijkt dat onderwerp in de Belgische show-business wereld nog taboe. In ieder geval bij een hoop artiesten waarop bovenstaande betrekking heeft.

Hij sprak daarover een paar keer met Lisa del Bo. Die bevestigde dat angstvallig vermeden werd om voor een andere geaardheid uit te komen en ze was het volledig met Peter eens dat zo iets in deze moderne tijd totaal achterhaald is. “Maar ik heb gemakkelijk praten”, zei ze “iedereen weet dat ik gelukkig getrouwd ben met Jos en dat ik moeder ben”.

(Paul de Leeuw zette in 1997 Peter Koelewijn´s liedje “KL 204, als ik God was” op zijn CD “Lief “. De artiest zingt de regel “Ik neem de bocht daarna te scherp, er valt wat as op je broek en je kijkt naar mij” terwijl het origineel is “Er valt wat as op je rok en je kijkt naar mij”. Toen Peter het met hem daar later over had, zei De Leeuw glimlachend: “Peter, je hoort mij toch niet over een rok zingen ?!”)

Volgens Koelewijn is het de hoogste tijd dat de betreffende Belgische zangers en zangeressen op houden met het leven in een schijnwereld. Dat ze er rond voor uitkomen waarin ze geïnteresseerd zijn. Het zal hun leven een stuk gemakkelijker maken. En hun publiek, dat toch al op de hoogte is, zal dat appreciëren. Met de hulp van de collega-artiesten en de media hoort dit taboe opgeruimd te worden.
Wo sind die Zeiten 2002 P/A EMI 36508  
Duitse release

The Best of the Sixties werd ook in Duitsland uitgebracht. Daarvoor zong Peter Koelewijn met Lisa diverse titels in het Duits in. Piet Roelen bedacht een uitstekende strategie om aan de zangeres extra aandacht te laten besteden, dezelfde strijdwijze die hij hanteerde bij Michael Junior, die óók in Duitsland werd gereleased. Lisa toerde maandenlang mee met Helmut Lotti bij de oosterburen als voorprogramma van de zeer populaire zanger. Zo bereikte zij een hele boel potentiële platenkopers.
De mooiste duetten en meer 2003 P/A Universal 9865533  
Lisa del Bo, Luc Steeno en Willy Sommers

CD van het trio Willy Sommers, Lisa del Bo en Luc Steeno. de plaat is gevuld met bekende liedjes in de originele uitvoering zoals “Islands in the stream”, “Cinderella Rockefella” en Sing c´est la vie” (van dit liedje werd een single uitgebracht met een speciale Vlaamse tekst).

Voor het merendeel bestaat de schijf uit door Peter Koelewijn in het Nederlands vertaalde songs als “Als ik je zie” (Let it be me), “Liefde” (True love), “Zoiets onnozels” (Something Stupid) en “Ruis op de lijn” (Somewhere between”). Ook schreef Peter een paar “eigen” liedjes als “Tussen Heist en de Ardennen” en “Vier woorden”.

Hans Hollestelle arrangeerde het geheel en de opnamen werden gedaan in de Fendel Sound Studio´s in Loenen a/d Vecht met technicus Hans van Vondelen.
Tussen Heist en de Ardennen
Tussen Heist en de Ardennen (Instr.)
2003 P/A Universal 980 8566  
Lisa del Bo, Luc Steeno en Willy Sommers

De manager van Lisa del Bo, Piet Roelen en de manager van Luc Steeno en Willy Sommers, Ilia Beyers, kwamen op het idee om de drie Belgische vedetten samen een plaat te laten maken. Men vroeg Peter Koelewijn, die al drie CD´s met Lisa had opgenomen, of hij de produktie wilde doen én of hij misschien nog een paar liedjes wilde schrijven. Eén daarvan werd “Tussen Heist en de Ardennen”, een hommage aan het Vlaamse land. Het werd een behoorlijk groot succes in België. Niet lang daarna, in de zomer van 2003, kwam de CD uit: “De mooiste duetten en méér”.

De stemmen van de drie bleken wonderwel bij elkaar te passen. Willy zong meestal de “lead stem”, Lisa ook, maar dan een octaaf hoger en Luc nam over het algemeen de tweede stem voor zijn rekening.

De opnamen werden gedaan in de Fendal sound Studio in het Nederlandse Loenen a/d Vecht. Technicus was Hans van Vondelen, arrangeur Hans Hollestelle.

Dansen, plezier voor twee
It’s still a secret
2008 P Universal 176 7089
In 2008 kreeg de manager van Lida del Bo, Piet Roelen, het idee om met de zangeres een CD op te nemen met liedjes in strikt danstempo. Diverse dansen, van jive, tango, ch cha cha, Slow fox tot rock ‘n roll. Met producer Peter Koelewijn maakte hij een paar keer een afspraak met Guy Jottay, de absolute dans autoriteit in België, om niets aan het toeval over te
laten.

Hans Hollestelle zorgde voor de muzikale invulling en de CD werd opgenomen in de Fendal Sound Studio’s in Loenen aan de Vecht met als technicus Hans van Vondelen.
Terug naar boven

[ Home | Nieuws | Biografie | Discografie | Media | Awards | Songteksten | Fotoalbum | Video | Service | Contact ]

© | Colofon | Gebruiksvoorwaarden