Peter Koelewijn Official website

Produkties en/of songs voor Engelbert Humperdinck
<< Terug naar het overzicht

titel jaar P=Producer
A=Auteur
label hitparade
A little in love 1997 P Dino DNCD 33
Tony Berk, direkteur van platenmaatschappij Dino Music, had al jarenlang een goed contact met Engelbert Humperdinck. In het verleden had hij al eens een “Greatest Hits”van de zanger uitgebracht en er meer dan een kwart miljoen van verkocht. Humperdinck wilde halverwege de jaren negentig weer wat met Tony samen doen. Die kwam op het idee om een CD te maken met bekende Nederlandstalige hits, originele Nederlandse copyrights, maar dan in het Engels vertaald. Peter Koelewijn zou de plaat maken. Om elkaar te leren kennen en om het repertoire door te nemen ging Peter eerst naar Las Vegas, waar Humperdinck in een casinohotel optrad. Hij maakte kennis met een op de bühne beweeglijke en rad van de tong gesneden man, maar die na de show een bedaarde en aimabele zestiger bleek te zijn. Zijn omgeving ging met hem om of hij nog steeds de topvedette van de USA was. En hij liet dat welwillend gebeuren. Engelbert was bijzonder onder de indruk van de Nederlandse liedjes als “De waarheid”, “Een beetje verliefd”, “Waarom fluister ik je naam nog”, “Banger hart”, “KL 204”en “15 miljoen mensen”. De orkestband werd in Nederland in de Fendal Sound Studio’s gemaakt, het inzingen gebeurde in een studio in Hollywood. Samen met arrangeur Piet Souer ging Peter daar naar toe.

De Amerikaanse technicus Gustavo werkte al jaren met de zanger en hij wees de twee Nederlanders er op, dat werken met Humperdinck iets specials was en enig improvisatievermogen vereiste. Peter begreep dat niet zo goed maar kwam daar meteen achter toen de artiest tijdens het zingen van het eerste liedje een slippertje maakte. Koelewijn gebaarde naar Gustavo om de tape te stoppen. Engelbert keek verbaasd op. “Wat is er aan de hand, jongens?”, vroeg hij. “You’re a little bit out of tune”, antwoordde producer Peter en Piet, die naast hem zat, voegde er nog aan toe “’t is daar te laag”. Verbaasd reageerde Engelbert met “Te laag? Laat ’t me eens horen dan”. Toen ze het stukje afdraaiden, was het duidelijk te laag. Tot stomme verbazing van de Nederlanders zei de zanger: “Helemaal niet te laag. I like it!” Op dat moment fluisterde Gustavo: “Gewoon doorgaan. Ik leg het dadelijk wel uit”. Toen er een koffiepauze werd ingelast en de artiest even de studio verliet, kwam de explicatie van de technicus. “Engelbert zingt niet vals. Ik weet ook wel dat dat af en toe wel zo is en ik denk dat hij het zelf ook wel weet, maar hij zal er nooit voor uitkomen. Dat komt door die meelopers die hij al jaren om zich heen heeft. Verzin iets anders”. Vanaf dat moment bedacht Peter met hulp van Piet allerlei smoezen om de niet helemaal zuivere stukjes over te laten zingen.

Na elke opnamedag zaten de twee lichtelijk uitgewoond aan de bar van het hotel. “Het is een fantastische man”zuchtte Piet na de laatste zangsessie “en ontzettend aardig. Maar ook knap vermoeiend”. Peter moest dat beamen maar voegde er meteen aan toe: “Geef toe Piet. Het is de enige artiest van al die tientallen waarmee wij gewerkt hebben die nooit vals zingt….!”

Later nodigde Humperdinck de twee Nederlanders uit in zijn huis in Beverly Hills. Trots liet hij een grote kamer zien met in het midden op een verhoging een roomkleurige piano waarvan men het vele gebruik kon afzien. “Dit is de piano van Gershwin, waarop hij al zijn grote songs heeft gecomponeerd”, verhaalde de artiest, “die heb ik onlangs gekocht”. De wanden van die kamer waren bedekt met een behang van gouden en platina platen. Op de vraag hoeveel platen hij in zijn carrière had verkocht, zei Engelbert dat dat er zo’n 125 miljoen moesten zijn. “Laten we aannemen dat hij de helft overdrijft”, fluisterde Piet Souer, “dan speelt hij nóg dik in de eredivisie”.

Terug naar boven

[ Home | Nieuws | Biografie | Discografie | Media | Awards | Songteksten | Fotoalbum | Video | Service | Contact ]

© | Colofon | Gebruiksvoorwaarden