hoes |
titel |
jaar |
P=Producer
A=Auteur |
label |
hitparade |
 |
Patrick, mon cheri
Aeses Death |
1975 |
P/A |
Philips |
7 |
In 1975 meldde gitarist Herman
Schmits zich bij Peter Koelewijn met een paar instrumentale
liedjes. Eén daarvan viel op. Peter vond echter dat er een tekst
bij moest omdat het gezongen meer kans zou maken. Hij haalde
Will Hoebee er bij. Die werkte als promotieman bij Phonogram
(Philips) maar had net Koelewijn in vertrouwen verteld dat hij
niets liever wilde dan platen produceren. “Nou Will, dit is je
kans”, stelde Peter hem voor “denk eens mee”.
Will kwam op het idee om eens te praten met Kiki van Oostindië,
het meisje dat zovele platenhoezen sierde van de beroemde
Phonogram reeks: Alle Dertien Goed. Een héél mooi blond meisje,
maar of ze kon zingen, was nog niet duidelijk. Dat bleek mee te
vallen. Kiki was niet alleen mooi maar ook artistiek. Ze hielp
zelfs bij het bedenken van een goede tekst en zo ontstond
“Patrick mon cheri”. De plaat werd in de Benelux een grote hit.
Midden in de nacht werd Koelewijn gebeld door Jacques Verdonk,
producer van grote Belgische artiesten als Art Sullivan én
muziekuitgever bij Radio Luxemburg. “Peter”, hoorde de uiterst
slaperige Nederlandse producer hem zeggen “ik zit nu hier bij
Claude Carrère in Parijs. Hij is helemaal wég van Patrick mon
cheri en wil dat liedje opnemen met Sheila”. Carrère was een
héle grote jongen en Sheila een artiest die goed was voor
honderdduizenden platen, maar toch vroeg Peter of dat allemaal
niet een paar uur wachten kon tot de ochtend. “Nee”, antwoordde
Verdonk, “hij wil ook nog jullie orkestband gebruiken én hij
moet het nú weten”. Koelewijn stemde in omdat hij nog barstte
van de slaap. Toen hij een paar maanden later naar de Midem
(internationale platenbeurs) in Cannes ging, kreeg hij daar een
gouden plaat voor meer dan 800.000 verkochte exemplaren van
Sheila’s “Patrick mon cheri”... |
 |
Patrick, mon cherie
Aeses Death |
1975 |
P/A |
Polydor 2058802 |
|
Engelse release |
 |
Patrick, mon chéri
Aeses Death |
1975 |
P/A |
Philips 6012566 |
|
Belgische release |

|
Patrick mon chéri
Aeses Death |
1976 |
P/A |
Apollo 49.179 |
|
Franse release
Jacques Verdonk (zie hierboven) bracht niet lang nadat de plaat
in Nederland zo’n succes was geworden, de single in Frankrijk
uit op zijn eigen Apollo label dat was ondergebracht bij het
grote Carrère. |
 |
Seagull
I love you so |
1976 |
P/A |
Philips 6012649 |
|
Co-producer Will Hoebee liet aan
Kiki en Peter Koelewijn het Italiaanse liedje “Annie Belle”
horen en de drie waren het er snel over eens. Ze zouden het
opnemen met Kiki en gedrieën maakten ze de Engelse vertaling.
Hans Hollestelle werd gevraagd voor de arrangementen. Voor de B
kant tekenden Kiki van Oostindië, Will Hoebee en Peter
Koelewijn. |
 |
Et si tu pars
J´ai pleuré |
1977 |
P |
Philips 6012695 |
13 |
Kiki & Art Sullivan
Na haar succes met “Patrick mon cherie” maakte Kiki van
Oostindië nog een paar solo platen, met niet al te veel succes.
Wat wél succesvol was, was haar duet met de Belgische zanger Art
Sullivan. Art was een artiest van producer en muziekuitgever
Jacques Verdonk (zie “Patrick mon cherie”). Het contact tussen
Peter Koelewijn en Jacques en Art was er al.
De Belgische uitgever stelde voor aan het producers-duo van
“Patrick, mon cherie”, Peter Koelewijn en Will Hoebee, om een
duet op te nemen met Kiki en Art. Dat werd een liedje van de
Belgische artiest: “Et si tu pars”. De single werd alarmschijf
bij Veronica en een behoorlijke hit. |
 |
Et si tu pars
J´ai pleuré |
1977 |
P |
Philips 6012695 |
|
Kiki & Art Sullivan
Belgische release |
 |
Et si tu pars
J´ai pleuré |
1977 |
P |
Philips 6012695 |
|
Kiki & Art Sullivan
Belgische release
Edwin van Loon van Omroep Brabant stuurde in 2010 deze Belgische
release uit 1977 van Et si tu pars van Kiki & Art Sullivan.
Het vreemde is dat er blijkbaar twee releases in België zijn
geweest met twee verschillende hoezen. Waarom dat werd gedaan,
is onbekend. |
 |
Et si tu pars-Lass mich
gehn
J´ai pleuré |
1977 |
P |
EMI-Electrola 006-32228 |
|
Duitse release
De Franstalige hit “Et si tu pars” kreeg een Duitstalige
versie: “Lass mich gehn”
|
 |
L' amour à la Francaise
L' enfent perdu |
1977 |
P/A |
Philips 6012731 |
|
Het duo Peter Koelewijn/Will Hoebee van produktiemaatschappij
Born Free, nam deze twee originele liedjes met Kiki en Art op,
op verzoek van Art's manager Jacques Verdonck, die ook de
soloplaten van Sullivan produceerde. Verdonck wilde zo het
succes van zijn zanger in Nederland consolideren, want met “Et
si tu pars” was de eerste goede aanzet gegeven. Helaas lukte
dat bij deze plaat niet.
Wel bleek dat Kiki van Oostindië steeds bedrevener werd in
het schrijven van liedjes, want op allebei de songs had ze een
inbreng.
|

|
L’amour à la francaise
Rien ne doit t’inquieter |
1977 |
P/A |
Philips 6012731 |
|
Belgische release
|
 |
Tous les garcons et les filles/a teenager in
love
When the day begins |
1979 |
P |
Philips 6012889 |
|
Peter Koelewijn kreeg het idee om
de twee liedjes “Tous les garcons et les filles” van Fancoise
Hardy en “A teenager in love” van Dion & the Belmonts samen
te voegen. Het werd een bijzondere plaat die helaas weinig deed.
De twee producers Hoebee en Koelewijn waren daar behoorlijk
verdrietig over. het werd de laatste plaat die met Kiki van
Oostindië werd gemaakt. zij schreef nog wel de B kant “When the
day begins”. Harry van Hoof verzorgde de arrangementen en
technicus Janfred Arendsen was in de Wisseloord Studio
verantwoordelijk voor het geluid. |